امشب با خانومم رفتیم سمت بازار که هندونۀ شب یلدا رو چند روز زودتر بخریم - چون روز 30 آذر تا 8 شب توی بیمارستان شیفتم - اما با قیمت ها و کاسب هایی روبرو شدم که نه منصفانه بودن و نه مُنصف!

هندونه اندازۀ کف دست رو قیمت زده بود کیلویی 3500 تومن!!! بهش گفتم آخه چرا برادر من؟؟ چهار برابر بزرگتر از این هندونه رو تا یک ماه پیش کیلویی 250 تومن میفروختین چی شده که در عرض یک ماه قیمت هندونه شده کیلویی 3500 ؟؟ برگشته میگه خریدار نیستی وقت مارو نگیر برادر. گفتم من خریدارم اما از کاسبی که انصاف و انسانیت سرش بشه و وجدان داشته باشه و ...

بله هموطن، انصاف خوب چیزیه.

اگه وجدان و کمی انصاف داشته باشیم متوجه میشیم که چند وقتیه مردم ایران شرایط اقتصادی خوبی ندارن و اگه ما مردم به همدیگه رحم نکنیم و فکر همدیگه نباشیم و در حق همدیگه انصاف به خرج ندیم، اوضاع از اینی که هست هم بدتر میشه.

من پول خرید اون هندونه رو دارم اما با خریدش به 14 برابر قیمت واقعیش!! اون فروشندۀ بی وجدان و بی انصاف رو تشویق میکنم که به گرون فروشی ادامه بده...

اونوقت شما به من بگو اون کارگر روزمزدی که بیکاری گریبانگیرش شده و  پول نداره هندونه رو با این قیمت بخره، باید چه کنه؟؟ 

معتقدم نباید از کاسب هایی که پول خون باباشون رو روی کالاها کشیدن خرید کنم. تحریم این تیپ فروشنده ها در نهایت باعث میشه کسبه باوجدان و منصف بهتر و زودتر شناخته بشن و این یعنی فرهنگ سازی در جهت ظهور تغییرات مثبت در اجتماع و اقتصاد مملکت.

فراموش نکنید تک تک ایرانی ها سلول های سازنده پیکرۀ ایران بزرگ هستند. هر سلول به اندازه خودش مهم و تاثیرگذاره و باید نقشش رو درست ایفا کنه تا جامعه اعتلا پیدا کنه پس حواسمون به نقش مهمی که داریم باشه. در پناه خدا یلدای خوبی داشته باشید.