این روزها که بازار سرماخوردگی و بحث درباره آنفلوآنزای خوکی داغ است، برخی از هموطنان هر سرماخوردگی سطحی و معمولی را آنفلوآنزای خوکی پنداشته و با نگرانی به پزشک مراجعه میکنند، اما واقعیت این است که تفاوت های سرماخوردگی و آنفلوآنزای خوکی آنقدر بارز و قابل تشخیص است که نیاز نیست بابت هر سرفه و سوزش گلویی نگران شوید.

سرما خوردگی معمولا با درد و سوزش گلو شروع می شود و با آبریزش بینی، سرفه و دفع خلط ادامه می یابد اما علائم آنفلوآنزا تب، عرق کردن، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد، گرفتگی بینی، عطسه و سرفه است و معمولا بین دو تا هفت روز بیماری ادامه پیدا می کند.

در کودکان مبتلا به سرماخوردگی احتمال تب بیشتر است، و معمولا در بزرگسالان رخ نمی دهد. علائم سرماخوردگی تا سه روز بعد از شروع آن شدیدتر و بعد بتدریج خفیف تر می شود. بیماری معمولا بین پنج تا هفت روز طول می کشد اما سرفه ممکن است بیشتر ادامه پیدا کند.

عامل سرماخوردگی اغلب راینوویروس ها هستند اما ویروس های دیگری مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی هم ممکن است باعث سرماخوردگی شود. به سرماخوردگی ممکن است عفونت های باکتریایی اضافه شود که در این صورت علائم شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود.

اما آنفلوآنزا معمولا توسط خانواده ارتومیکسو ویروس ها ایجاد می شود که خود به سه دسته A - B - C تقسیم می شود. برخی از انواع آنفلوآنزا مانند آنفلوآنزای خوکی (نوعی از ویروس آنفلوآنزای A) ممکن است با اسهال و استفراغ همراه باشد. باید توجه داشت که آنفلوآنزا می تواند در کودکان، سالمندان و کسانی که دچار مشکلات قلبی عروقی هستند و خانم های باردار مشکلات حادتری پدید آورد.